
A HISTORY OF CANADIAN JOURNALISM 887 

$10,000,000. The syndicate that purchased the Toronto Star to fulfill the terms of the 
Charitable Gifts Act had to raise an amount in excess of $25,000,000. Some idea of the 
increase in newspaper magnitude which has taken place in the past half-century may also 
be gathered from the fact that the Dec. 24, 1956, issue of the Vancouver Sun printed a 
Christmas greeting from 814 named "folks at the Sun", exclusive of 3,493 "carrier salesmen, 
sub-managers, newsboys and wholesale distributors". This listing was in contrast to the 
86 employees who produced three Vancouver newspapers in 1892. 

CENTRALIZATION OP CONTROL 

The trend toward bigness and an ever-increasing costliness of newspaper production 
has lent itself to a growing centralization of newspaper ownership in Canada. In 1930 
99 publishers ran 116 dailies whereas in 1953 the 89 dailies in operation were controlled 
by 57 publishers, 11 of whom controlled about 42 or nearly half of Canada's daily news­
papers. 

The principal groups operating in 1958 were the Southam, the Sifton and the Thomson. 
Papers of the Southam family are the Hamilton Spectator, Ottawa Citizen, Winnipeg 
Tribune, Medicine Hat Daily News, Calgary Herald, Edmonton Journal, Vancouver 
Province, and North Bay Nugget. The Sifton organization, although control has been 
somewhat decentralized recently, owns the Winnipeg Free Press, Regina Leader-Post, 
and Saskatoon Star-Phoenix. Roy W. Thomson has been adding constantly to his prop­
erties, so" that any listing of his newspaper holdings is soon out of date. In June 1958, 
the following Canadian dailies were members of the Thomson group: Kamloops Daily 
Sentinel, Kelowna Courier, Nanaimo Free Press, Penticton Herald, Moose Jaw Times-
Herald, Prince Albert Herald, Chatham News, Gait Reporter, Guelph Mercury, Kirkland 
Lake Northern Daily News, Orillia Packet and Times, Oshawa Times-Gazette, Pembroke 
Observer, Port Arthur News-Chronicle, Sarnia Observer, Sudbury Star, Timmins Press, 
Welland-Port Colborne Tribune, Woodstock-Ingersoll Sentinel-Review, Quebec Chronicle-
Telegraph, and Charlottetown Guardian end Patriot. Thomson also owns papers in 
Florida and the United Kingdom. 

The Canadian dailies in these three groups had in 1958 a daily combined circulation 
of about 950,000, or about 25 p.c. of the combined daily newspaper circulation of Canada. 
Among members of the three newspaper organizations there has been a disposition to 
avoid the word 'chain'. They insist, quite properly, that they do not represent a single 
viewpoint and do not unite in concerted action in their coverage of public issues. Of the 
Southam group the Ottawa Citizen has been slightly left of Liberal at a time when many of 
its sister papers were giving a general but not doctrinaire support to the Conservative 
viewpoint. The Edmonton Journal has, in the past, engaged in heated controversy with 
the Social Credit government of Alberta, although for a long period the Ottawa Citizen 
regarded the views of that party with considerable favour. The three Sifton papers are 
all independent Liberal, but the Winnipeg Free Press has been one of the country's most 
outspoken critics of various federal Liberal governments, particularly on such issues as 
western agricultural policies and tariffs on farm machinery. In Saskatchewan, the Regina 
Leader-Post has been more inflexible in its opposition to the provincial C.C.F. government 
than has the Saskatoon Star-Phoenix. As for the Thomson papers, business considerations 
rather than ideological or political interests have connected the members of the organization. 

THE DEPERSONALIZED NEWSPAPER 

A feature of Canada's press mutation, particularly of the one-newspaper-city situation 
that is part of it, has to do with the tone and content of the modern daily. One frequently 
heard criticism of Canadian journalism is that the press does not reflect minority opinion. 
Since the average city has only one newspaper, so the argument goes, only one political 
or social or religious viewpoint will find newspaper expression in most communities. The 
defect is, in reality, of quite a different character. Because Canada's large daily news­
paper must, to survive, have a mass circulation, it cannot afford to offend any appreciable 
segment of the population. I t will not antagonize its readers by taking a doctrinaire, 


